Terapia ręki Lublin
Zapraszamy na terapię ręki do naszego centrum w Lublinie. Zajmujemy się diagnozowaniem nieprawidłowości i wdrażaniem indywidualnie zaplanowanego programu ćwiczeń. Nasi specjaliści sprawdzą:
- czy dziecko przyjmuje prawidłową postawę ciała,
- czy napięcie mięśni w obrębie barku jest prawidłowe,
- czy dziecko potrafi orientować się w przestrzeni,
- w jaki sposób dziecko trzyma przedmioty w dłoni (w szczególności przyrządy pisarskie),
- czy występują zaburzenia koordynacji oko-ręka.
Celem terapii ręki jest stabilizacja posturalna, w szczególności stabilizacja obręczy barkowej. Ponadto ćwiczenia wykonywane są w celu budowania kontrolowanego i świadomego chwytu i rozwoju koordynacji wzrokowo-ruchowej. Terapia ręki może trać od kilku tygodni do nawet kilku miesięcy. Okres ten zależy od rodzaju problemu, jego podłoża, regularności ćwiczeń i zaangażowania ucznia. Tylko cykliczne spotkania w gabinecie w połączeniu z samodzielną pracą w domu pozwalają uzyskać trwałe efekty.
Jakie ćwiczenia wykonuje się podczas terapii ręki?
Ćwiczenia wykonywane podczas terapii ręki są zróżnicowane i dostosowane do indywidualnych potrzeb pacjenta. Zajęcia mogą obejmować różnorodne techniki, takie jak ćwiczenia na matach, wykorzystanie specjalistycznych przyrządów do wzmacniania mięśni dłoni i przedramienia, a także ćwiczenia z wykorzystaniem drobnych przedmiotów, które wspomagają rozwój precyzyjnych ruchów palców. Terapeuci skupiają się na poprawie koordynacji wzrokowo-ruchowej, co jest kluczowe w wielu codziennych czynnościach, jak pisanie czy manipulowanie małymi przedmiotami. Każde zajęcia są starannie planowane, aby maksymalnie wspierać rozwój manualny pacjenta, co przekłada się na lepszą jakość jego życia codziennego.
Pionierzy terapii ręki – fundamenty nowoczesnej rehabilitacji
Terapia ręki, jako specjalistyczna forma rehabilitacji, została opracowana przez zespół terapeutów zajmujących się motoryką małą. W Polsce metody te zaczęły być stosowane w latach 90. XX wieku, jednak ich korzenie sięgają prac naukowców amerykańskich i europejskich, którzy już w połowie XX wieku zwrócili uwagę na znaczenie precyzyjnych ruchów dłoni w rozwoju ogólnym człowieka.